Grannar 😀

Det Àr skillnad pÄ grannar var man bor. Eller sÄ Àr det skillnad pÄ mig, hur jag vill bemöta mina nya grannar. Vi Àr vana vid frÄn dÀr vi kommer ifrÄn, att man har en lite avhÄllsam instÀllning tii kringboende. Man hÄller distans helt enkelt. Jag sköter mitt och du sköter ditt. Typ. Men hÀr Àr det annat. Jag har varit i nÄgra olika sammanhang och lyft detta, tex hos frisören, att alla man möter Àr sÄ trevliga och smÄpratar. Jag fÄr alltid samma svar att, ja men om jag Àr trevlig emot dig sÄ Àr du trevlig tillbaka, och det funkar. Det var precis det vÄra vÀnner sa som bott hÀr nÄgra Är och som lockade oss hit, att det Àr ett trevligt folk som bor hÀr och att det Àr lÀtt att skaffa nya bekantskaper och vÀnner. 
 
Vi bjöd ju hem alla grannar pÄ adventsfika i december. Det blev sÄ lyckat, alla Àr trevliga och vi kÀnner oss sÄ vÀlkomna hit till Smedstorp. Nu börjar motbjudningarna att komma. Vi har inget behov av att ha ett stort socialt liv, vi trivs otroligt bra med bara oss och lugnet Àr bra för min trötta hjÀrna. Men det Àr ocksÄ trevligt och vÀrdefullt att lÀra kÀnna nya bekantskaper. Egentligen vill jag ha bara lugn och ro och vara för mig sjÀlv men jag vet att jag mÄste komma ut ur bubblan och försöka fungera socialt ocksÄ. Och jag kan, i smÄ doser. SÄ jag uppskattar verkligen dessa bjudningar. I morgon ska vi pÄ middag hos ett par som bor ca 300 meter nerför backen. I söndags var vi pÄ kaffe hos nÀrmsta grannarna, ca 100 meter bort. Ja, vi bor inte ensligt men ÀndÄ avskilt. Alla gÄrdarna hÀr Àr gamla soldattorp. VÄran gÄrd har anor frÄn början av 1700-talet. PÄ middagen i morgon kommer jag att fÄ veta all historia om vÄran gÄrd. Den vi ska till Àr en av traktens historiegurus. Det ska bli sÄ trevligt.
 
En grej till, mitt nya jobb!!! 5 februari har jag introduktion. Kl 8 pĂ„ morgonen ( kl 8 har jag vanligtvis inte klivit upp ur sĂ€ngen Ă€n och har jag en tid att passa Ă€r mina sömnstörningar vĂ€ldigt pĂ„tagliga đŸ„Ž) ska vi trĂ€ffas och gĂ„ igenom mina arbetsuppgifter. Sen ska vi till Skara och introducera mig pĂ„ ett extrajobb som kan bli!!!! Fyra timmar första dagen lĂ„ter tufft i mina öron men det mĂ„ste gĂ„. Jag fĂ„r förbereda mig för en bra dag 🙂