Idag var en bra dag 😀

Stressen över jobbet har eskalerat och efter att ha haft hjÀrtklappning och ett blodtryck som inte Àr ok tvÄ helger i rad, och mÄtt skit över jobbet, sÄ sjukanmÀlde jag mig i mÄndags och ringde vÄrdcentralen. Jag fick en akuttid och jag fick ett riktigt gott intryck av min nya vÄrdcentral och lÀkare. EKG var ok nÀr jag var dÀr men jag ska fÄ hem en maskin dÀr jag ska kolla EKG nÀr hjÀrtat rusar under nÄgra veckor och resultatet skickas automatiskt till vÄrdcentralen. Tog en massa blodprover ocksÄ som var ok. Jag fattar sjÀlv att mina symptom beror pÄ stress men eftersom jag redan har hjÀrtsjukdomar sÄ blir jag rÀdd att det ska vara nÄgot mer. Jag fick lite mera mediciner för att lugna hjÀrtat. LÀkaren trodde ocksÄ det var stressrelaterat och att jag mÄste se över min arbetssituation. Att fÄ veta att EKG var ok var som att slÀppa 200 kg frÄn mina axlar. Jag har haft de hÀr symptomen tidigare fick ligga pÄ EKG-övervakning pÄ lasarettet ett par dygn. Det var inledningen till min utmattning. Att hamna pÄ ruta ett igen efter 16 mÄnader skulle inte vara bra. 
 
Jag har pratat med min arbetsledare. Igen. Om att det jobb jag fÄtt inte funkar. Oavsett om det Àr jag eller nÄgon annan som ska utföra det. Idag ringde högste chefen och berÀttade att de har satt in tvÄ andra personer under de veckor det Àr högsÀsong och de praktiska problemen Àr lösta. Men, han behöver mig fortfarande nÄgra timmar i veckan. TÀnk att man ska behöva protestera sÄ för att nÄgon ska inse att uppdraget Àr omöjligt och att vi behöver vara tre personer för att det ska funka. Det samtalet slÀppte ytterligare 300 kg frÄn axlarna. Och hjÀrtat slÄr nÀstan normalt igen. Jag ska fortsÀtta jobba under en begrÀnsad period. Sen fÄr vi se, om jag tar uppdraget pÄ nÄgra timmar i veckan Äret runt. De har justerat tidsÄtgÄngen och tid för resor. 
 
Mera bra saker. Idag var en riktigt bra dag. IgÄr snöade det och hÀr pÄ slÀtten blÄser det alltid. NÀr det det snöar sÄ snöar det pÄ tvÀren och det blir enorma snödrivor. Vi har missat att ordna snöröjning sÄ jag fick rycka ut med 4-hjulingen i morse. SnöovÀdret hade lagt sig idag och vi har haft en underbar vinterdag med sol och nÄgon grad kallt. Det var riktigt roligt att ploga. VÄran 4-hjuling Àr inte strypt sÄ den gÄr vÀldigt fort, om man vill. Snön yrde, det var lite som att Äka fort utför en skidbacke i Alperna. 
 
Att vara ute i ett snölanskap dÀr man dessutom fÄr lite fjÀllenkÀnsla leder till ett sug efter att Äka skidor. Sagt och gjort, skidor och pjÀxor kom fram. Jag satte pÄ dem precis utanför dörren och gav mig ivÀg över fÀlten. TÀnk vilken lycka att fÄ ha sitt eget skidspÄr. Vi kan göra en skaplig slinga pÄ vÄran mark. Sen finns en gammal travbanan pÄ 2-3 km pÄ grannens mark som vi fÄr anvÀnda nÀr inte deras kor gÄr dÀr. Det blev tvÄ skidsvÀngar idag och det kommer att bli fler sÄ lÀnge vi har snö. Det Àr sÄ avkopplande. 
 
Ännu mera bra. Jag har sjungit i Joyvoice-kör nu i nĂ„gra Ă„r. Först i Köping, sen i Falköping. Köping var jĂ€ttebra. Falköping var rĂ€tt ok men det var sĂ„ fĂ„ deltagare sĂ„ det var svĂ„rt att fĂ„ den dĂ€r riktiga feelingen. IkvĂ€ll var det prova-pĂ„ i Skövdekören. Körledare var helt fantastisk och det brukar vara 60-70 pers pĂ„ körrepetitionerna. Nu har jag anmĂ€lt mig till starten nĂ€sta vecka. 
 
I mÄndags tog vi in fÄren. De ska klippas i morgon och behöver torka ordentligt. Jag har fÄtt tag pÄ en fÄrklippare hÀr i nÀrheten. Dumt att försöka sjÀlv första gÄngen. Jag rÀknar inte med att kunna anvÀnda den hÀr ullen eftersom de Àr sÄ lÄnghÄriga och toviga. Att flytta fÄr Àr ett spÀnningsmoment. Allt kan hÀnda, man kan fÄ sina fÄr utspridda i hela socken. Nu hade vi hÀgnat in ordentligt och sen fick Sam jobba i skarpt lÀnge. Han var sÄ duktig att hÄlla ihop flocken och se till att de kom dit de skulle. Vi kan egentligen inte nÄgot om fÄrvallning. Men, Sam kan. Han har det inbyggt i sig. 
Â