Första dagen på nya jobbet

I onsdags var det dags. Kl 08.00 skulle jag infinna mig vid Naturum vid Hornborgasjön. Sömnen blev lite si och så, det hade jag räknat med. Men jag kom upp i tid och hann med min viktiga morgonrutin som innebär en STOR kopp kaffe och två mackor som intas i lugn och ro i tystnad. Det tar mellan 45 minuter och en och en halv timme innan jag känner mig redo för att ta tag i dagen. Hundarna tyckte jag var tokig när jag serverade mat 07.00. Nikki hade inte ens krupit fram ur täcket ännu. 
 
Vi har ju inte haft särskilt mycket snö denna vinter men just den här dagen vaknade jag till en fantastisk vinterdag. Att då dessutom veta att man ska till en av de mest fantastiska miljöer jag vet så var det inga problem att komma upp och iväg. 
 
Vägen över Billingen är smal och krokig så jag var ute i god tid och tog det lugnt. Klokt, det var glashalt. När jag kom fram möttes jag av denna vy.
Det är så vackert så det känns ända in i hjärtat. 
 
Jag träffade min arbetsledare och vi gick igenom en massa dokument. Det är ordning och reda på det fötetaget. Jag är alltså anställd av ett städföretag men mitt uppdrag är hos Länsstyrelsen som sköter allt runt Hornborgasjön. Jag fick en uppsättning arbetskläder och sen gick vi igenom vad jag ska göra vid Naturum. Jag hade missuppfattat lite, men det blir till det bättre. Jag ska städa kontor, föreläsningssal och utställnings- / utkikslokaler på två olika platser runt sjön. Ena stället är bara öppet 4-6 veckor från mitten av mars, när tranorna är här. Alla som jag träffat som jobbar där är väldigt trevliga så det här kommer att bli bra. Arbetsledaren visade lite hur man städar professionellt och sen städade vi tillsammans. Vi hann inte med allt så jag fick göra klart själv på torsdagen. Det gick faktiskt bra. Det tar väl ett tag innan man får upp snabbheten och hur man ska vara så effektiv som möjligt men jag tänker inte stressa och kolla klockan. Det får ta den tid det tar. 
 
Arbetsledaren och jag åkte till Skara och åt lunch innan vi kollade in den andra arbetsplatsen, Länsstyrelsen och Jordbruksverket, där jag ska vara stand in. Där blev jag lite svettig. 1000 (kändes det som) kontor i labyrinter av korridorer och en massa övriga utrymmen. Hoppas verkligen att min kollega håller sig frisk så jag slipper. 
 
Hur som helst så hade jag en bra dag. Min arbetsledare var jättetrevlig och vi babblade hela dagen, så det som var planerat för fyra timmar tog sex timmar. Jag hade räknat med att jag skulle vara helt slut efter alla nya intryck och att umgås med människor men det gav mig energi istället. Både onsdag och torsdag gick i ett och jag tog t o m tag i några småprojekt här hemma. Det var först idag, fredag, som jag tog slut. 
 
En tanke som dök upp, det kändes lite konstigt att städa kontor. Det brukar ju vara jag som sitter vid ett skrivbord med en dator och totalt kaos med papper och så kommer det någon och städar en gång i veckan. Att nu vara den som kommer och städar och inte sitter framför datorn känns liksom fel. På ett vis skulle jag vilja dit igen, att ha ett eget kontor, en dator och totalt kaos av papper och grejer på skrivbordet. Jag har iofs kontorsjobb hemma i våra företag men det är inte samma sak som att gå iväg till ett jobb och ha arbetskamrater. Jag är nog långt ifrån i mål med min resa och riktningen ändras hela tiden. Jag tror det är en bra start jag gör nu i alla fall, att bara ta sig iväg och ha tider och arbetsuppgifter räcker för mig nu. Men jag är glad och tacksam att jag känner att drivet har kommit tillbaka. 
 
Nu ska jag ha en skön helg. J kommer hem i morgon eftermiddag. Vi ska nog mest ta det lugnt. Tror jag. Vi håller på att greja så mycket när J är hemma så våra kroppar blir helt slut. Nu behöver vi verkligen vila! 
0 kommentarer publicerat i Allmänt
Taggar: Rehabilitering, Utbränd, Utmattning, Utmattningssyndrom